DETAIL: Teorie jakosti zboží - Obaly


O B A L Y
(Sem. práce z předmětu Teorie jakosti zboží)

Vypracoval: Jan Klouček
Ročník: třetí
Datum: 3. 5. 1996
OBSAH
1/ Úvod ................................................1

2/ Charakteristika obalu ...............................1

3/ Požadavky zákazníka na obal .........................2

4/ Požadavky obchodu na obal ...........................2

5/ Průzkum návrhu obalu ................................3

6/ Technologická zaostalost ............................3

7/ Závěr ...............................................4

Použitá literatura ..................................5

Úvod

Dříve sloužily obaly k tomu, aby bylo možné zboží v určitém
množství prodávat.Zboží se odvažovalo a prodávalo v papírových
sáčcích nebo jiných obalech.Některé zboží se dokonce vůbec
nebalilo, pokud mělo pevný charakter.V dnešní době je obal
součástí prodejní propagace výrobku a často již svým vzhledem
prodává.Nový obal u nového výrobku by měl být naprosto
charakteristický, jednak aby upoutal a potom při dalším prodeji
jej zákazník přimo vyhledával.Pokud je obal přitažlivý, lze
použít i více výrobků navazujícich na sebe, aby se zdůraznila
potřebnost pro kupujícího.

Charakteristika obalu

Základní předpoklady dobrého obalu spočívají ve vyvolání
přání zákazníka o zboží, zapamatování si obalu zboží a upoutání
pozornosti na zboží prostřednictvím obalu.
Přání zákazníka koupit určitý druh zboží vzniká již
charakteristickým obalem, jeho tvarem, barvou, popř. nějakým
symbolem.Obal výrobku, aby se zapamatoval, musí mít určitý, někdy
naprosto jednoduchý svébytný znak, nebo tvar.Zákazníka nejprve
zaujme obal, a pokud je mu známý, okamžitě si pod ním představí i
určitý druh zboží.Tento impulsivní vliv zaujetí zákazníka na
určitý výrobek je charakteristický asi pro každého kupujícího,
pokud jde kupovat již předem předpokládané zboží.Obal slouží
prakticky zákazníkovi, na kterém nejvíce záleží a obchodní síti,
která prosazuje svoje požadavky, jak by měl obal vypadat.Zákazník
chce mít obal takový, aby s ním měl co nejmenší potíže a ušetřil
při použití zboží i čas.Obchodník chce obal, který by vyhovoval
ideální skladnosti, možnosti snadné přepravy a požaduje, aby byl
levný, čistitelný atd.
Požadavky zákazníka na obal

- rychlé otevření, aniž by se zamazal
- při použití jen části zboží, aby se dal obal uzavřít
- aby tekuté zboží po znovuzavžení nevyprchalo
- aby po použití neunikal případný zápach
- aby se obal lehce nepřevrhával
- aby jej bylo možné snadno převést z obchodu domů
- u léků(tekutin) dávkování po kapkách
- u tekutin, aby závěr sloužil jako odměrka
- aby obal u žíravých tekutin zůstal neporušený a vydržel i
vzhledem k charakteru zboží uvnitř

Požadavky obchodu na obal

- snadná doprava
- aby bylo možné ukládat zboží po určitém množství do dalších
obalů, které jsou unifikované a běžné
- které by zaručovaly, že se obal nerozbije nebo nezmačká
- lze jej rychlo a snadno otevřít při předvádění zboží
- aby měl úměrnou cenu, která by příliš nezdažovala samotný
výrobek
- zda bude obal vhodný pro vystavování ve výkladních skříních

Průzkum návrhu obalu

Provádí se přímo na základě testů ve vybraných prodejnách
(min.2-3).Návrhář obalu požádá prodejce, aby zboží v novém obalu
vystavil přímo vedle zboží konkurence, nejlépe ve dnech
největšího nákupu, obyčejně v pátek nebo sobotu.Návrhář pak
s vybraným pracovníkem marketingového týmu sledují reakci
zákazníků na daný výrobek,kolik zákazníků se u zboží zastavilo,
kolik jich projevilo zájem zboží koupit.Další dny se zboží
přemístí na jiné,třeba méně atraktivní místo, protože je nutné
počítat s tím, že prodávající nebude naše zboží vždycky
vystavovat na nejlepším místě.V žádném případě se nesmíme ptát
kupujícího na jeho názor na obal.Musíme zjistit zájem zákazníka
o obal bez jakéhokoliv ovlivňování.Návrhář spolu s marketingovým
štábem provedou vyhodnocení, odstraní nedostatky a provedou
podobný prů zkum za několik dní.

Technologická zaostalost

V České republice nastal s přechodem na tržní hospodářství
obrovský rozvoj obalové techniky.Byly zavedeny dříve nedostupné
PET láhve na nápoje, obaly z vrstvenného kartónuna mléko, tzv.
Tetrapaky, tažené hliníkové nápojové plechovky s víčkem "easy
open" aj.Objemově naši potřebu obalových materiálů pokrýváme
(3.3 mil. tun ročně), ale stále převažují státní podniky zvyklé
na dodávky ve velkých sériích.Značné rezervy máme v konečné
povrchové úpravě obalů (potisku), a to je způsobeno jednak
zastaralostí výr. zařízení, jednak vysokými cenami surovin.Téměř
zcela opomíjíme ekologické požadavky na obal.Často tak zavádíme
obaly, od nichž se v zahraničí už ustupuje-preferujeme balení do
plastů, zatímco v cizině se vracejí ke sklu apod.Naše zpoždění za
světem se odhaduje zhruba na deset let.Připočítáme-li k tomuto
faktu neuspokojenou poptávku na našem trhu, není se co divit, že
k nám vstupují zahraniční firmy, které u nás vidí možnost
uplatnění ve světě již zastaralých technologií.I v České
republice se začínají uplatňovat ekologické požadavky na
obal. Recyklované obaly by měly být obdobně jako na Západě
označeny zeleným bodem. Každý producent plastových obalů bude
muset přispívat do tzv. recyklačního fondu, z něhož pak bude
čerpat, aby pokryl své náklady na zavedení recyklace.

Závěr

Musíme doufat,že budou schváleny příslušné zákony na ochranu
přírody a že se z Česk9 republiky nestane v budoucnu "smetiště"
Evropy.Připravuje se proto např. označování ekologicky příznivých
výrobků (labelling), není však jisté, zda se s ním začne od
Nového roku.

Použitá literatura

Kunčar, S.: Marketing pro všechny. SLAKUN, Krnov,1992.

Průzkum návrhu obalu:
Provádí se přímo na základě testů ve vybraných prodejnách
(min.2-3).Návrhář obalu požádá prodejce, aby zboží v novém obalu
vystavil přímo vedle zboží konkurence, nejlépe ve dnech největšího
nákupu, obyčejně v pátek nebo sobotu.Návrhář pak s vybraným
pracovníkem marketingového týmu sledují reakci zákazníků na daný
výrobek,kolik zákazníků se u zboží zastavilo, kolik jich projevilo
zájem zboží koupit.Další dny se zboží přemístí na jiné,třeba méně
atraktivní místo, protože je nutné počítat s tím, že prodávající
nebude naše zboží vždycky vystavovat na nejlepším místě.V žádném
případě se nesmíme ptát kupujícího na jeho názor na obal.Musíme
zjistit zájem zákazníka o obal bez jakéhokoliv ovlivňování.Návrhář
spolu s marketingovým štábem provedou vyhodnocení, odstraní nedostatky
a provedou podobný prů zkum za několik dní.
V čem jsme pozadu:
V Československu nastal s přechodem na tržní hospodářství obrovský
rozvoj obalové techniky.Byly zavedeny dříve nedostupné PET láhve na
nápoje, obaly z vrstvenného kartónuna mléko, tzv. Tetrapaky, tažené
hliníkové nápojové plechovky s víčkem "easy open" aj.Objemově naši
potřebu obalových materiálů pokrýváme (3.3 mil. tun ročně), ale stále
převažují státní podniky zvyklé na dodávky ve velkých sériích.Značné
rezervy máme v konečné povrchové úpravě obalů (potisku), a to je
způsobeno jednak zastaralostí výr. zařízení, jednak vysokými cenami
surovin.Téměř zcela opomíjíme ekologické požadavky na obal.Často tak
zavádíme obaly, od nichž se v zahraničí už ustupuje-preferujeme balení
do plastů, zatímco v cizině se vracejí ke sklu apod.Naše zpoždění za
světem se odhaduje zhruba na deset let.Připočítáme-li k tomuto faktu
neuspokojenou poptávku na našem trhu, není se co divit, že k nám
vstupují zahraniční firmy, které u nás vidí možnost uplatnění ve světě
již zastaralých technologií.I v Československu se začínají uplatňovat
ekologické požadavky na obal.Recyklované obaly by měly být obdobně
jako na Západě označeny zeleným bodem.Každý producent plastových obalů
bude muset přispívat do tzv. recyklačního fondu, z něhož pak bude
čerpat, aby pokryl své náklady na zavedení recyklace.
Musíme doufat,že budou schváleny příslušné zákony na ochranu přírody a
že se z Československa nestane v budoucnu "smetiště" Evropy.Připravuje
se proto např. označování ekologicky příznivých výrobků (labelling),
není však jisté, zda se s ním začne od Nového roku.

Použitá literatura

Slavomír Kunčar: "Marketing pro všechny" ,
vydal SLAKUN Krnov,r.v.1992,str. 414

týdeník EKONOM, č.48, str.33-37, ročník 1992,
článek "Zatím objevujeme Ameriku"

Zpět

 
logo horoskopy
logo humor
logo sms
logo nejhry
logo najdemese
logo tri65dni
logo tvp
Seminárky, referáty, skripta, mat. otázky Studijní materiály
Seminárky, referáty, skripta, mat. otázky
    Přihlášení
    Registrace


    Vzhledy:
    Vlastni
    Středa 1. 10. 2014 Svátek má Igor
    Vyhrávej v casino.cz   Ušetři na UkažSlevy.cz   Prodávej s Pla-Mobilem.cz