DETAIL: Pedagogika - Sovětská pedagogika


19. Sovětská pedagogika

  • Rozvíjela se v Sovětském svazu od 20. let 20. Století, byla založena na marxisticko-leninských filozofických východiscích

  • Požadovali jednotné státní školy, političnost a ideovost

  • Byly zdůrazňovány soc. výchovné cíle a formování sovětského občana

  • Důraz kladen na přírodovědné a polytechnické vzdělání

  • Čerpali z reformní západní pdg.→ po 2. Svět. válce ovlivnila sověts. Pdg. , pedagogické myšlení v ostatních socialistických státech.

  1. S. MAKARENKO

  • Otec byl mistrem v železničních dílnách

  • Absolvoval pdg. kurs→ stal se učitelem v železničářské škole

  • Působil v pracovních koloniích pro mladistvé provinilce a bezprizorné (kolonie Gorkého a Dzeržinského. Chovanci si obstarávali všechny své potřeby prací a současně se ve škole učili. Byli rozděleni do oddílů→ v čele stáli velitelé

  • Spojil učení, práci, hru a vojenský pořádek

  • Díla: Začínáme žít (pedagogický román)

Vlajky ve věžích

V tónině dur

Přednášky o výchově dětí (taky zvaný O výchově dětí v rodině)

Kniha pro rodiče

Problémy školní sovětské výchovy

  • Zdůrazňuje princip pdg. optimismu a humanismu ve vztahu k dětem

  • Spojení náročnosti s úctou je zákl. principem Makarenkova pdg. systému

  • Systém perspektivních línií → každý člověk si má vytyčit perspektivy blízké, střední a vzdálené, musí mít před sebou něco radostného

  • Byl pro něj důležitý kolektiv → výchova kolektivu kolektivem pro kolektiv (důležitou roli v kolektivu hrají tradice, kolektiv je prvním cílem naší výchovy, všichni členové kolektivu mají stejný cíl, jsou sjednoceni do jedné práce a v jedné organizaci)

  • Věnoval se problematice kázně a prostředky výchovy → režim a práce

  • Za znaky správného režimu považuje účelnost, přesnost, obecnou závaznost a určitost →všechny formy režimu musí mít nějaký smysl

  • Velkou pozornost klade na rodinnou výchovu → všeobecné podmínky rodinné výchovy a autorita rodičů. Rodiče musí mít přesný cíl a program výchovy

V rodinné výchově jsou důležité režim a disciplína. Rodiče musí s vědomím občanské povinnosti pohlížet na úkol výchovy svých dětí.

  • Ověřoval si nové formy a metody výchovy v praxi → bojoval s nepochopením

V. A. SUCHOMLINSKIJ

  • Narodil se na Ukrajině

  • bojoval na frontě → byl těžce zraněn, zemřela mu manželka i malé dítě → proto věnoval zbytek života práci s dětmi - učitel, ředitel školy

  • byl členem korespondentem Akademie pdg. věd

  • Díla: Pavlyšská střední škola

Moje srdce patří dětem

Hovory s mladým ředitelem školy

Rodičovská pedagogika

Zrod občana

  • Ze všech děl dýchá obrovská láska k dětem, k pedagogické práci, k humanismu a pedagogickému optimismu

  • Řešil otázky výchovy a vzdělání, materiálním vybavením škol

  • Klade vysoké nároky na osobnost učitele → učitel musí žáky milovat, musí je dobře poznat ale, vše závisí na výchově v dětství

  • Hodně pozornosti věnoval mravní výchově, výchově k citlivosti, vnímavosti a k trápení druhých.

  • Ve svém díle se odvolává na myšlenky polského pedagoga: J. Korczaka

- Ředitel sirotčince ve Varšavě

- Dětem se věnoval do poslední chvíle ve varšavském ghettu vyhlazovacím táboře, šel dobrovolně se svými svěřenci na smrt, aby jim mohl co nejvíce pomáhat a až do poslední chvíle mírnit hrůzy, které zažívali.

Zpět

 
logo horoskopy
logo humor
logo sms
logo nejhry
logo najdemese
logo tri65dni
logo tvp
Seminárky, referáty, skripta, mat. otázky Studijní materiály
Seminárky, referáty, skripta, mat. otázky
    Přihlášení
    Registrace


    Vzhledy:
    Vlastni
    Čtvrtek 17. 10. 2019 Svátek má Hedvika
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Pla-Mobilem.cz