BUDOVÁNÍ NÁRODNÍHO DIVADLA

Typ Přednášky
Počet stažení 63
 
Doporučit Zaslat na email Zaslat na email
Stáhni
Vloženo 20.4.2006
Počet stran 2
Velikost 6 KB
Typ souboru Jednoduchý text

Budování Národního divadla

BUDOVÁNÍ NÁRODNÍHO DIVADLA –2.pol. 19.stol. ze sbírek celého národa.
Základní kameny přivezeny z památných míst z Českých zemí (Říp, Vyšehrad, Radhošť,Hoštýn, Trocnov, Blaník) > 1868 položen zákl. kámen – zůčastnili se: František Palacký, Riger, Slavkovský,
za vědu Jan Evangelista Purkyně,
za umění Bedřich Smetana.
Otevřeno – 1.6. 1882, za 2 měsíce vyhořelo. Po nové sbírce opět postaveno a otevřeno r. 1883 – renesanční
styl, necírkevní a nearistrokratická dominanta.

JOSEF ZÍTEK (1832 – 1909)
-
V té době měl už za sebou stavbu musea ve Výmaru
-s Josefem Schulzem pracoval zároveň na MUSEU RUDOLFÍNUM
KOLONÁDA V KARLOVÝCH VARECH (viz. str. 94)
- se stavbou divadla do té doby neměl zkušenosti > moc stísněný prostor >> proto zřejmě vyhořelo

Druhou výstavbu provedl Schulz.
Výzdoba > uskutečněna na základě soutěží (1873 > soch., 1878 > mal.)
soch.:
Před soch. Výzdobou (1871) vyzván Myslbek, aby vytvořil sochy nad vstupem ze strany od Vltavy –
- ZPĚVOHRA a ČINOHRA > inspiroval se Michelangelem – soch Medicejských náhrobků „DNE“ a „NOCI“.

VÁGNER – ve výklencích hl. průčelí sochy LUMÍR a ZÁBOJ

BOHUSLAV SCHNIRCH – autorem soch APOLÓN a MŮZY na hl. průčelí Nár. divadla
- spolu se Zítkem navrhl všechny plastické výzdoby interiéru
- modely TRIGY (TROJSTĚŽÍ) - završují celou stavbu
- při požáru zničeny, při nové výstavbě dosazeny Schalounem
mal.:
ALEŠ a ŽENÍŠEK:
V soutěži vyhrál pod názvem OKŘÍDLENÁ PALETA –společné dílo Mikoláše Alše a Františka Ženíška
Přesný podíl nelze určit, ale ideové a výtvarné zpracování je bezpochyb Alšovým (použil v nich své práce k BÁJI O VLASTI na nichž pracoval již dříve)
>> je na nich 14 lunet, jež zachycují pouť mladého slovan. Hrdiny po význam. místech Čes. Země
Poslední z cyklů je ŽALOV >Ženíšek - výjevy kompozičně upravil do lunet a uhladil celkový Alšův projev
- RUDOHOŘÍ, JIZERA, CHRUDINSKO, TÁBORSKO, KRKONOŠE
Obrazy do foajé – 4 velké nástěné obr. (Aleš a Ženíšek)
- ŽIVOT, MÝTUS, SVĚT BOHATÝRSKÝ a HISTORIE > styl především Ženíškův

Nejstarší Alšovo plátno – SETKÁNÍ JIŘÍHO Z PODĚBRAD S MATYÁŠEM KORVÍNEM – nepřijato porotou
Další Alšovo dílo: ŠPALÍČEK NÁRODNÍCH PÍSNÍ – ilustrace knihy
Typické jsou jeho kresby HUSITSKÝCH BOJOVNÍKŮ a PROSTÝCH VENKOVANŮ
SLABIKÁŘ - pro děti
KARTÓNY PRO SGRAFITA – Čes. Bojovníků
Ženíšek
- samostatná práce – STROP FOAJÉ - ZLATÝ VĚK UMĚNÍ, ÚPADEK UMĚNÍ a VZKŘÍŠENÍ UMĚNÍ
8 POSTAV MŮZ – na stropě hlediště > ve stylu neorenesance
- autor první opony, která při požáru shořela
další jeho dílo: Ve své době velice vyhledávaný portrétista bohatýrskou společností >> reprezentativní
FRANTIŠEK I.


JOSEF TULKA
- lunety pro vnější lodžii – v mánesovském stylu >> o některých figurách se předpokládá, že byly vytvořeny přímo podle Mánesových kreseb
- své dílo spálil a odjel do Itálie
PÍSEŇ LÁSKY, POEZIE NÁRODŮ DÁVANÁ, ZBOŽNOSTI, UTLAČOVANÉ SVOBODY, SLÁVY

VÁCLAV BROŽÍK
- autor ALEGORIE PRAHY – v prezidentské(pův. královské) loži
- ALEGORIE Z HISTORIE NÁRODA – Přemyslovci (příchod Přemysla na trůn), Lucemburkové (Karel IV. na
trůně), Habsburkové (Rudolf II.)
> přesným realistickým zprac. histor. podrobnosti jsou Brožíkovy postavy spíš divadelně naaranžovány v
kostýmech
další Brožíkova díla: MISTR JAN HUS PŘED KOSTNICKÝM KONCILEM
ZVOLENÍ JIŘÍHO Z PODĚBRAD ČESKÝM KRÁLEM –pro Staroměstskou radnici
OBRAZY Z BRETANĚ – mnohem přirozenější

JULIUS MAŘÁK – učil krajinu na akademii v Praze (od r. 1877)
POHLEDY NA PAMÁTNÁ MÍSTA
VYŠEHRAD – působí tajemně
Ostatní velice realistické >>
>> ŘÍP, HRADČANY, VELEHRAD, TÁBOR, DOMAŽLICE, HOSTÝN, RADHOŠŤ, BLANÍK
- Obdobný podíl měl při výzdobě Nár. Muzea, kde spoluprací s Ženíškem, Brožíkem, Hynaisem a dalšími tu
vznikla v týmové koncepci SLAVNOSTNÍ MÍSTNOST NÁR. MUZEA zvaná jako PANTEON zasvěcená
památce naši národní společnosti konce 90. let.
- vyzdobil schodiště muzea 16ti pohledy na České hrady
Lesní interiéry – prosvětlené dovnitř do lesa, prostoupené intimitou a v nich bohatou škálou valérů
- právě pro tyto obr. Lesů je nazýván „básníkem lesa“
- předznamenal impresionismus a moderní malbu

VOJTĚCH HYNAIS – nejmoder. malíř, který se podílel na výzdobě ND a nebyl spojen s mánesovskou
tradicí , ale s franc. dekorační malbou
ALEGORIE ROČNÍCH DOB PRO PREZIDENTSKÝ BUDOÁR (ZIMA – secesní podání)
Před požárem namaloval:
- ALEGORIE ZEMĚ ČESKÉ
- ALEGORIE MÍRU
- ALEGORIE HISTORIE
Po požáru:
- DRUHÁ OPONA NÁR. DIVADLA - stěžejní dílo
- snažil se zachytit alegorii hl. myšlenky Národ sobě.
- postava génia se vznáší nad postavami TRAGÉDIE, KOMEDIE
a DRAMATA.
- pravá část = průběh sbírky na postavení divadla
levá část = umělci, kteří pracovali na obnově divadla
- dokonalá akademická malba
- dekorativnost, technická vytříbenost, prosvětlování koloritu, volnost póz a elegance
- jeho zájem o světlo znamenal velký pokrok pro naši malbu.
- vyrovnal se české malbě 19.stol.

logo horoskopy
logo humor
logo sms
logo nejhry
logo najdemese
logo tri65dni
logo tvp
Seminárky, referáty, skripta, mat. otázky Studijní materiály
Seminárky, referáty, skripta, mat. otázky
    Přihlášení
    Registrace


    Vzhledy:
    Vlastni
    Pondělí 23. 10. 2017 Svátek má Teodor
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz