DETAIL: Futurismus a metafyzická malba


FUTURISMUS A METAFYZICKÁ MALBA

-20.2.1909 uveřejnil italský básník Fillipo Thomaso MARINETTI ve Figaru manifest nového směru, v němž proklamoval novou krásu-rychle jedoucí automobil je krásnější než Niké Samothrácká, muzea, knihovny a akademie jsou hřbitovy kultury, je třeba je zničit, nebo moderní svět chce exaltaci síly

-futuristé věřili ve změny, které přineslo 20.st., rozvoj civilizace, techniky, jsou proti m칝áctví a vžitým konvencím v umění i v životě

-zaujal je pohyb (rychlost, síla, rytmus moderního života, krása strojů)

-jako vyjadřovací prostředek přejali futuristé od kubistů zobrazováni po sobě pohledů, k vyjádření nových dojmů používají rovněž prostředky neoimpresionismu, to jest rozložení tónu na komplementární barvy

-rozvíjí se v letech 1909-1918, přerušen 1.sv.v.

-využívají symultárnost-současné zobrazení prostředí i objektu

ruský futurismus-má blízko k dadaismu

kubofuturismus-spojení kubistických a futuristických prvků

Umberto BOCCIONI

-hlavní teoretik futuristické skupiny

-především sochař, ovlivněn kubismem, zajímá jej vztah prostoru a času

  • Jednotné tvary kontinuity v prostoru

  • Dynamika cyklisty

Giacomo BALLA

-malíř samouk, pobýval i v Paříži, ovlivnil ho neoimpresionismus

-zajímá jej světlo a pohyb

  • Oblouková lampa

-1.manifestem futuristického malířství je obraz

  • Pes na provázku

-blíží se abstraktnímu malířství

  • Automobil a hluk

  • Děvče běžící po balkóně

Gino SEVERINY

-zapůsobil na něj PICASSUV a BRAQUEUV kubismus

  • Vlastní podobizna

  • Dance-sea

Carlo CARRÁ

-neuplatňuje futuristickou simulaci, využívá písmo, slova, koláž

  • Východ z divadla

-později přilnul k metafyzické malbě

Luigi RUSSOLO

-věnuje se i hudbě, hluk prý je jediným možným prvkem jak vytvořit moderní hudbu ve shodě s futuristickými zásadami

  • Dynamiky automobilu

u nás-Otto GUTFREUND, Bohumil KUBIŠTA

METAFYZICKÁ MALBA

-reakce na futurismus, dynamismus, civilismus

-směr se obrací nostalgicky k antice, využívá snů a podvědomých podnětů, uctívá magickou moc čísel a geometrických obrazů, za každou prostou věcí odhaluje kus tajemna

Giorgio de CHIRICO

-autor a hlavní představitel

-v 11 letech přišel do péče malíře Karla BARBIERIHO a archeologa GULLIERONA, odborníka na Akropolis a antické ruiny

-po smrti otce propadá melancholii a záchvatům deprese

-odjíždí do Německa, Milána, stále cestuje

-v Paříži se setkává s PICASSEM, BRAQUEM, APOLLINAIREM...

-vypukne válka a on je povolán zpět do Itálie

-ve své tvorbě se často vrací i ke klasické malbě, RAFAELOVI

1924-stává se členem surrealistické skupiny, se kterou se později rozchází dík vlastní tvorbě

  • Italské náměstí-plné melancholie, symbol ležící Ariadny (NIETSCHE s ní spojoval ducha vědomí)

  • Věž

  • Čistota snu

  • Nádraží Montparnasse

  • Filozofova procházka-Diova hlava, 2 artyčoky

  • Básníkova nejistota-torzo, banány

  • Metafyzický interiér

  • Znepokojivé múzy-dřevěné pódium se 2 figurami v peplech (antický oděv), jedna sedí, inspirovaná sumerskými soškami, v pozadí Ferarský hrad, dva tovární komíny

  • Ve škole gladiátorů

  • Dva archeologové

  • Archeolog ve svatostánku

  • Dvě sestry

  • Autoportrét

Carlo CARRÁ

  • Metafyzická múza

Max ERNST

  • Hádanka podzimního odpoledne

Giogio MORANDI

  • Metafyzické zátiší

Zpět

 
logo horoskopy
logo humor
logo sms
logo nejhry
logo tri65dni
logo tvp
Seminárky, referáty, skripta, mat. otázky Studijní materiály
Seminárky, referáty, skripta, mat. otázky
    Přihlášení
    Registrace


    Vzhledy:
    Vlastni
    Čtvrtek 1. 12. 2022 Svátek má Iva
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Pla-Mobilem.cz