MARKETING
Cíl - zabezpečit pro podnik zisk. Je to podniková strategie, která umoňuje podniku hledat na trhu další odbyt pro své výkony, tento trh vytvářet a ovlivňovat.
Základem je přesvědčení, e cíle podniku můe být dosaeno pouze tehdy, kdy jsou poznány potřeby a přání kupujícího, a to zejména v oblasti předmětu podnikání, od něho se pak odvíjejí všechny podnikové činnosti:
druhy výroby
druhy poskytování slueb
výše nákladů
strategie tvorby ceny
sledování konkurence
propagace a podpora prodeje včetně jeho způsobu
Tato podniková filozofie vzniká ve 20. letech 20. st. v USA. Zakladatelem a tvůrcem je FORD a následně také TAYLOR. Odtud se marketing dostal i do ČSR, kam ji přinesl Tomáš BAŤA. Zaloil ve Zlíně továrnu na obuv.
úzce spjat s managementem.
V ČR se marketing rozděluje do 3 směrů:
PODNIKOVÁ FILOZOFIE
PODNIKOVÝ SYSTÉM
FUNKCE PODNIKU
1) PODNIKOVÁ FILOZOFIE - týká se základního vymezení funkce na trhu.
2) PODNIKOVÝ SYSTÉM - představuje zasaení podniku a jeho propojení s, co nejširším okolím. T. Baa si uvědomil, e podnik je třeba členit:
území státu (vytvořil si vlastní impérium okolo Zlína)
mezinárodní obchody (vztahy)
Smysl = vytvořit si vlastní zdroje, ty kapitalizovat (vlastní banka, pojišovna, škola práce, školky, jesle, stáe v zahraničí, sociální zabezpečení rodin)
Kapitalizace - část mzdových prostředků kapitalizoval, pouil je následně k výrobě.
3) FUNKCE PODNIKU - veškeré činnosti spojené s průzkumem trhu, s výrobou, stanovením ceny, reklamou, propagací, podporou trhu, cesty k prodeji, maximalizací zisku.
VÝVOJOVÉ ETAPY MARKETINGU
- řeší problém zabezpečení dlouhodobého zisku pro podnikový subjekt a na druhé straně, jak tento zisk zabezpečit prostřednictvím spokojeného zákazníka - tím, e pouze my jsme jeho potřeby schopni odhadnout, podpořit, zajistit.
Marketing prošel 5 vývojovými etapami:
VÝROBNÍ ORIENTACE
VÝROBKOVÁ ORIENTACE
PRODEJNÍ ORIENTACE
MARKETINGOVÁ ORIENTACE
SOCIÁLNÍ KONCEPCE MARKETINGU
1) VÝROBNÍ ORIENTACE - (1900 - 1920) - spočívá v dostupnosti výrobků, kdy je trh nenasycený, vzrůstá na jedné straně poadavek spotřebitele na dostupnost, výrobci postupně musí zvyšovat produktivitu práce tím, e zavádějí hromadnou výrobu, tím se sníí náklady na 1 ks výrobku, zároveň se sníí cena. Ke konci etapy je dost výrobků, ale přestává o ně být zájem, přiblíí se nenasycenému trhu.
2) VÝROBKOVÁ ORIENTACE - navazuje na první etapu, kupující se začínají na trhu orientovat, dávají přednost technicky a technologicky dokonalejším výrobkům, proto došlo k úpadku některých výrobců, čím se zmenšila konkurence. Menší konkurence a náročnější technologické postupy (vyšší náklady na jeden výrobek) měly za následek zvýšení cen, čím roste zisk.
3) PRODEJNÍ ORIENTACE - (1930 - 1950) - navazuje na druhou etapu, na trh nastupují nové podnikatelské subjekty, které vzájemně s těmi existujícími úspěšně konkurují v cenách. S vyššími cenami přichází vyšší zisk, který mohli pouít ke zvyšování mnoství podobných výrobků a spotřebitel se přestává orientovat na trhu. Výrobci se snaí pomocí různých akcí podpořit trh.
Smysl = umonit spotřebiteli orientovat se na trhu, a to tak, aby se správně (v náš prospěch) rozhodl, k čemu slouí soutěe, ankety, hry â 1. vstup psychologie (motivace) zákazníka - něco zdarma za jeho pozornost.
4) MARKETINGOVÁ ORIENTACE - (1950 - 1960) - vyhraněný názor, e zisku lze dosáhnout jedině, pokud uspokojíme jeho potřeby lépe ne konkurence - systematicky prováděný průzkum trhu, obyvatelstvo je rozděleno do cílových skupin dle pohlaví, věku, stavu, vzdělání, profese, zájmu, rodinného stavu.
Průzkum â zaměření výrobního procesu na cílové skupiny a způsob prodeje.
5) SOCIÁLNÍ KONCEPCE MARKETINGU - (od 1960) - cílem je upoutat zákazníka zejména těmi výrobky, jejich prodejem, popř. nákupem jsou řešeny širší společenské zájmy, čím se podporuje presti a dosáhne se vyššího zisku.
Závěrem - je to strategie, která v ČR prošla všemi vývojovými etapami od roku 1990. Nyní se nachází v poslední 5. etapě.
Prvky marketingu
sloky, z nich se marketing jako celek skládá.
PRODUCT - výrobek, zboí
PRICE - cena
PLACEMENT - kanály, způsob prodeje
PROMOTION - podpora prodeje, propagace, reklama
PRODUCT
Fa známá - zavedená na trhu x Fa neznámá - snaí se prosadit
průzkum
cílová skupina - území
- příjmy
- P - mu, ena
- V
- profese, vzdělání
- zájmy â preference
fa sama x fa specializovaná
Náklady:
- do cen výrobku (niší, nebo-li částečně) x - do cen produktu (zcela)
I. ZAVEDENÍ PRODUCTU - na trh - spočívá ve vysokých nákladech, v oblast průzkumu trhu, vysoké náklady na propagaci a reklamu.
II. RĹST - signál, e se produkt dostává do podvědomí spotřebitele, spotřebitel přestává být masírován masivní reklamou, proto se sniují náklady na propagaci (zákazníci spolu hovoří o výrobku, čím prospívají propagaci) â:
spotř. zůstane x spotř. se vrátí k zavedené fa
III. VRCHOL - produkt si našel okruh spotř., vedlejší náklady spojené s I. a II. fází opadají, snaha se udret na vrcholu, co nejdéle, protoe z této fáze mají nejvyšší zisky.
IV. ÚPADEK - dochází ke sniování prodejnosti:
spotřebitel u nemá zájem o výrobek
fa cítí, e výrobek je na trhu tak dlouho, e je ho třeba nahradit - kosmetika, parfumerie, cílem je provést inovaci
sezónnost, výprodeje
Závěrem:
Čím déle trvá III. fáze, tím strmější je pád
Snaha překrývat fázi vrcholu tak, aby nespadl zabezpečením inovací výrobku, starší výrobek, který je stále na vrcholu poslouí k financování prvních dvou fází nového zaváděcího výrobku. Tím se fa udrí na vrcholu a docílí přijatelné výši zisku.
PRICE
Podmínky stanovení ceny:
Vnitropodniková cena zaloena na kalkulaci - obsahuje nezbytně nutné náklady včetně nákladů, které jsou spojeny s průzkumem trhu, propagací, reklamou, včetně zahrnutého zisku. Tato cena výrobku se porovnává na trhu, co je 1. místem, kde se setká kupující s poptávkou, který pak rozhodne, zda je cena pro něj přijatelná, co závisí na jeho důchodu (příjmu) â přijatelnost výrobku â koupí ten, co mu vyhovuje cena za dotyčný výrobek - z trhu se stává kriteriální trh, nebo-li cenotvorný.
Rozhodnutí:
Rozumově (M)
Emocionálně (Ž)
rozhodnutí vdy závisí na předmětu výrobku.
Tvorba ceny: (účtová třída 5)
Náklady:
- lidský činitel (zaměstnanec) - mzda
- zvěcnělá práce (přírodní a nerostné zdroje, kapitál) - materiál
- přímý (základní)
- nepřímý (pomocný)
- odpis
- ostatní náklady - energie, vodné, stočné, teplo, světlo, nájem, cestovné, spoje (telefon)
- průmyslový práva - patenty, vynálezy, technologie
- propagace + reklama
- průzkum trhu
- doprava - viz franko
- obaly - "hlavně zaujmout"
- cirkulační
- necirkulační
- zisk
Součet nákladových poloek + zisk = cena (kalkulační jednici)
Členění nákladů
Náklady vyjadřují spotřebu nezbytně nutnou na vyrobení 1 kalkulační jednice (přímé, jednicové), nebo určitou skupinu výkonů (nepřímé, odvozené) v členění na ivou a zvěcnělou práci.
práce:
ivá - D (mozek) + F (svaly)
zvěcnělá - skryta ve zboí, výrobkách, materiálu
mzdové náklady - lidský činitel
členění v závislosti na prunosti (elasticitě):
1) FIXNÍ
2) PROMĚNLIVÉ -
proporcionální
progresivní
degresivní
FIXNÍ - náklady, které se nemění s objemem výkonu (světlo, teplo)
PROMĚNLIVÉ -
proporcionální - přímo úměrné s objemem výkonu â pokud se objem výkonu zvyšuje, zvyšují se i náklady a naopak
progresivní - rostou rychleji ne objem výkonů (náklady na práci přesčas)
degresivní - náklady klesají s objemem výkonů (náklady na vyhřívání jedné místnosti v závislosti na počtu osob)
Jak se začne nový výrobek dostávat do fáze vrcholu, musí výrobce pomýšlet na:
INOVACI = obměna, částečná změna, částečná úprava parametrů ji vyráběného výrobku. Náklady spojené s inovací lze získat ze zdrojů na propagaci a reklamu u výrobku, který je ji na trhu zaveden. V meziobdobí, kdy máme na trhu jak původní, tak i inovovaný výrobek dochází zpravidla k doprodeji původního výrobku za sníené ceny.
ZMĚNU SORTIMENTU = VÝROBNÍHO PROCESU - oblast průzkumu trhu, stanoví předmět podnikání, sortimentu, způsob, a jak se vyrábí u konkurence.
Na trhu při střetu N s P se rozhodne, zda firma odhadla potřebnost a výlučnost výrobku u spotřebitele, který rozhodne, zda náklady vloené do výroby byly smysluplné. Nově získaný spotřebitel při prvním zklamání přechází ke konkurenci a opětovně zvauje, co je pro něj výhodnější, zda-li cena, uitné vlastnosti nebo další doprovodné sluby.
PLACEMENT
řeší problém místa odbytu, které musíme odlišit = kanály odbytu.
Výrobce bez Spotřebitel
zprostředkovatel
- prodej ve velkém (palety, vagóny) â široký sortiment
â detailní zboí
FUNKCE:
Vytvořit určitý sortiment zboí (specializovaný na značku nebo podle productu).
Zabezpečit přepravu sortimentu a ke spotřebiteli.
přeprava + skladování = logistika
Kontakt mezi poadavky spotřebitele, který zprostředkovatel přenáší výrobci a dále pak potřebami výrobců, které zprostředkovatel přednáší na spotřebitele - ankety, průzkumy, soutěe.
Náklady v souvislosti se přeceňováním při sezónních výprodejích.
Podpora prodeje, propagace, reklama.
Výhody
Přímý prodej - prodej, kde výrobek putuje od výrobce přímo ke spotřebiteli, nebo prostřednictvím vlastních podnikových prodejen (MOSER).
Nepřímý prodej - prodej, při kterém se výrobek dostává ke spotřebiteli prostřednictvím maloobchodu, velkoobchodu a následných prodejen â prostřednictvím zprostředkovatele.
Spotřebitel v prodejnách zjišuje, co je v daném okamiku na trhu k dispozici, co vyrábí konkurence, a co je pro něj nejvýchodnější.
Výrobce zjistí, jaký je na trhu odbyt zda mu firma nezanikne. Díky kompletaci se výrobce dozví, zda jeho výrobek je konkurence schopný a spotřebitel se dozví, co všechno je u konkurence na trhu â výhody S,V.
Sníení nákladů na dopravu na 1 ks a zároveň řešení místní nasycenosti trhu dovozem do oblasti, kde ten trh je nenasycený âvýhody S, V, D.
Jednoznačné zjištění chování a názor spotřebitele na výrobek:
u přímého prodeje toto chování bezprostředně cítíme, a tak firma ví, jak se zachovat,
pokud firma prodává nepřímě, nikdy to nemůe vědět, proto musí v prodejních místech vykonávat soutěe, ankety.
4) Pohyb zboí od V ke S. Na kadém stupni se z prodaného zboí provádí úplata (provize). Riziko tedy nese ten, kdo neprodá.
Proč kadá z prodejen neskončí v okamiku, kdy neprodá? Stanovená cena je vyšší ne skutečná hodnot. V průběhu sezónního období se ceny sniují. Sníení ceny je pak kryto z prodeje zboí v sezóně.
Náklady na 1 ks = 200,-
2.800,- nejvýše nasazená vrcholová cena, na kterou pokud přistoupí alespoň jeden zákazník, prodejce pokryje náklady na veškerou výrobu a při kadém dalším prodeji se pouze zvyšuje jeho zisk.
1.500,- cena, která je pro spotřebitele zdánlivě přístupnější, proto z nadšení slevy z původní cena začne hromadně nakupovat, nebo čeká na následné sníení ceny na úkor zásob. Zde také prodejci linou největší zisku na výrobek se snaí udret na vrcholu.
100,- symbolická cena, za ní se prodejce snaí vyprodat zbytek posledních zásob a sehnat alespoň nějaký zisk třeba na ankety a soutěe, zpravidla spotřebitel vykoupí veškeré zásoby a je nadmíru spokojen s cenou. Veškeré náklady na výrobek byly ale pokryty v předešlém prodeji a nyní výrobek prodává jen proto, aby získal, co největší počet zákazníků pro příští období, protoe počítá s tím, e pak si výrobek za přeceněnou cenu pořídí spotřebitel s domněnkou, e výrobek je něco extra za úasnou cenu.
Druhy prodejní sítě
spočívají ve formách prodeje:
smíšený, specializovaný
pultový, samoobsluní, volný výběr
pojízdné prodejny, stánkový a kioskový prodej
katalogový, internetový, TV Shopping
4. PROMOTION
- činnost, jejím úkolem je informovat, přesvědčovat spotřebitele, aby si zakoupil výrobek popř. slubu.
Zahrnuje:
Vlastní prodej (viz prodejní sí)
Propagace, publicita
Vlastní podpora prodeje
PROPAGACE - placená forma prezentace zboí či slueb
PUBLICITA - neplacené prezentování zboí, kterou zpravidla provádí přímo prodejce, nebo zákazníci sami mezi sebou. Okamik, kdy není spotřebitel zklamán a chválí svůj nákup.
PODPORA - činnost, kterou výrobce působí na prodejce i spotřebitele, a to tak, aby zvýšil jejich zájem nejen o výrobek či slubu, ale i o počet (2 in 1, deštníky, skleničky, koule, body)
MARKETINGOVÝ MIX - proto, e záleí na tom, o jaký výrobek se jedná, jakým způsobem se bude vyrábět a ostatní činnosti vynechává, vykonává jen ty, které potřebuje ke své výrobě.
1
Období před výrobou = průzkum
MALOOBCHOD
JÁDRO = účel, pro který spotřebitel product chce získat = uitná hodnota = všechny vlastnosti, které lze u výrobku vyuít.
I. VRSTVA - kvalita, balení, styl, design, značka â funkce obalu.
II. VRSTVA - představuje veškeré další sluby, které poskytuje výrobce, popř. zprostředkovatel v souvislosti s prodejem produktu, v podobě dodání do domu, instalace, záruky, oprav, dalších slueb spojených o rozšíření parametru výrobku.
II.
I.
J
JÁDRO
I. VRSTVA
II. VRSTVA
Pohled na product
Ns = (c/2 + p + t ) .Q
I. Zavedení II. Růst III. Vrchol IV. Úpadek
I.
IV.
II.
III.
Fáze produktu
Počátek výroby
Sleva, výprodej
VELKOOBCHOD
sklad
PODNIKOVÉ PRODEJNY, VELETRHY, VÝSTAVY
sklad
Specializace
značky (Nike, BMW, Audi)
sortiment (nápoje, oděvy, elektronika = product
V1
V2
V3
V4
VO
MO
PODNIKOVÉ PRODEJNY
SPOTŘEBITEL
10 ks
2.800,-
1.500,-
100,-
4 P MARKETINGU
MARKETINGOVÝ MIX