6 MO
ZÁKLADNÍ PODNIKATELSKÉ KONCEPCE
Výrobní podnikatelská koncepce (1900 - 1920) => Vyrob co nejlevněji a prodáš.
Výrobní podnikatelská koncepce (1920-1940) => Vyrob co nejkvalitněji a prodáš.
Prodejní podnikatelská koncepce (1940-1950) => Čím více reklamy, tím více prodáš.
Marketingová podnikatelská koncepce (1950-1970) => Nejdříve poznej svého zákazníka, shlédni jeho potřeby a pak prodáš.
Sociální marketingová koncepce (1970 - dosud) => Poznej svého zákazníka, shlédni potřeby společnosti a pak prodáš.
VÝZNAM A OBSAH MARKETINGU
VÝZNAM - marketing je proces řízení, zajišující poznání, předvídání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojování potřeb zákazníka tak, aby byly dosaeny cíle (zisky) firmy; marketing se uplatňuje v trním hospodářství; má nezastupitelnou úlohu v ivotě společnosti = zvyšuje kvalitu ivota a zvyšuje potřebu (vyšší poptávka, vyšší zaměstnanost - především v terciální sféře, dobrá informovanost zákazníka o zboí a navíc o prodeji zboí - výměna zboí, kvalitní servis, reklamace); nachází uplatnění i v neziskové oblasti
OBSAH - cílem je pochopit potřeby a přání zákazníka (kupujícího); kupující můe být: individuální osoba, domácnost, organizace; připravuje správnou kombinaci marketingového mixu - výrobek, cena, komunikace, distribuce => 4 P; pro marketing je důleité, jaký okruh zákazníků se zaměří, zda osloví masově všechny zákazníky, nebo si vybere jen určitou skupinu zákazníků => Trní segment - skupina zákazníků, na které se zaměřuje výrobce
MARKETINGOVÝ MIX
VÝROBEK- jestlie firma uvauje o výrobě a vývoji býrobku, musí mít představu o tzv. komplexním výrobku => a) jak se bude výrobek jmenovat, b) jakou image by měl výrobek mít, c) jaké by měl mít vlastnosti, d) v jakých variantách by měl být V navren, e) jaké sluby budeme poskytovat i v souvislosti s prodejem výrobku, f) jaký obal a způsob balení bude výrobek mít, g) jaký ivotní cyklus bude V mít, h) kde se bude V vyvíjet a vyrábět
CENA - vyjadřuje hodnotu výrobku pro zákazníka, při jejím stanovení je třeba uvaovat o - poptávce na trhu, konkurenční ceny, výrobní náklady, dosaení zisku; zákazník vnímá cenu jako důraz kvality
KOMUNIKACE - cílem je komunikovat se zákazníkem o výrobku, zahrnuje 4 zákl. formy:
Reklama - placená formou neosobní prezentace, zaměřená na stimulaci prodeje určitého zboí, pomocí médií
Publicita - zahrnuje informace o výrobci, nebo o jeho výrobcích, je zaměřena na vytvoření dobré image a reprezentaci firmy
Osobní prodej - přímá forma komunikace mezi zástupcem podniku a zákazníkem
Podpora prodeje - zákazníkovi je nabízenu po určitou dobu zvýhodněná cena - předváděcí ceny, ochutnávky, kupóny
DISTRIBUCE - přemístění výrobku od výrobce k zákazníkovi => tzv. prodejní cesty:
Přímá prodejní cesta - zboí dodává výrobce přímo zákazníkovi (pekař, cukrář..)
Nepřímá prodejní cesta - výrobce -> velkosklad -> maloobchod -> spotřebitel
PROSTŘEDNÍ MARKETINGU
Vnitřní - hraje hlavní roli při zpracování marketingových plánů a činností:
marketingové oddělení - má 3 zákl. funkce - 1.) komunikativní a informační - informuje zákazníky pomocí propagace o výrobku, jeho vlastnostech, distribuci a slubách; 2.) koordinační - prostředek komunikace mezi firmou a jejími zákazníky, sleduje trh, analyzuje trh, hledá pro podnik dalšní nové šance a poté spolupracuje s jednotlivými organizačními celky na sestavení nového mark.plánu; 3.)analytická - výzkum, rozvoj; shromaďuje a analyzuje dané faktory a všechny tyto informace předá vedení podniku => rozhodnutí o cílech a předmětu podnikání - na tomto základě je zvolena strategie podniku
vedení firmy
financování firmy
technický rozvoj
výroba a příprava výroby
personální oddělení
Vnější =>
Mikroprostředí -1.) konkurence - trh = dynamický celek, který se mění, 2.) partnerské firmy - podnik spolupracuje s řadou firem, které netvoří jeho konkurenci, ale podílejí se na jeho aktivitách - dodavatelé, sprostředkovatelé, distributoři, marketingové sluby; 3.) Zákazník - podle předmětu činnosti podnik určuje, na kterého zákazníka se zaměří - kdo bude jeho cílovým trhem (domácnosti, podniky - trh s průmyslovým zboím, vládní nákupy + stát, mezinárodní trh - se spotřebním + průmyslovým zboím, veřejnost); 4.) místní komunita - tvoří okolí podniku, kde je podnik situován (obyvatelstvo, organizace + úřady); 5.) zájmové skupiny - mají na zakládání firmy velký vliv - jejich akce mohou pozitivně a negativně ovlivnit image firmy v očích veřejnosti; 6.) sdělovací prostředky - mohou ovlivnit pohled veřejnosti na činnost podniku (noviny, časopisy, TV, rozhlas); 7.) zaměstnanci podniku - pokud má zaměstnanec pozitivní vztah k firmě, vystupuje na veřejnosti pozitivně;
8.) široká veřejnost - celkový pohled veřejnosti na postavení podniku ve společnosti - jakou pozici si firma vybuduje v očích veřejnosti se odrazí na trhu i v prodeji
Makroprostředí - 1.) ekonomické prostředí - ovlivňuje monost podniku nalézt výrobky a sluby a na druhé straně monost zákazníků výrobky kupovat; 2.) demografické vlivy - demografie zkoumá populaci (obyvatelstvo), mezi dem.vlivy patří: populace, věkové sloení, pohlaví, sloení obyvatelstva z hlediska národností, náboenství, rasy; 3.) přírodní prostředí - zahrnuje zásoby přírodních zdrojů a jejich cenu (devastace ivotního prostředí => nedostatek lesů, pitné vody), průmysl ohrouje a ničí ŽP; 4.) technologie - zahrnuje změny výrobních postupů i surovinových základnách, technický
a technologický pokrok => kadým rokem se objevuje řada unikátních výrobků; 5.) politické vlivy - tvořeny legislativou, vládními orgány; 6.) kulturní vlivy - lidé vyrůstají a ijí v určité společnosti, která vytváří její hodnoty a způsob chování mezi sebou
9 MO
CHARAKTERISTIKA VÝROBKU A JEHO ČLENĚNÍ
Výrobek je hmotný statek, nebo sluba, která se stává přemětem směny trhu a je určena k uspokojování lidských potřeb a přání. Výrobek je tvořen celou řadou komponentů, kterým říkáme rozšiřující efekty výrobků - balení, značka, servis, záruka, kvalita, poskytované sluby, monosti úvěru, instalace, dodací podmínky.
Spotřební zboí (statky) - slouí pro okamitou, konečnou spotřebu - 3 kategorie - a.) běné zboí - tj zboí kadodenní potřeby = kupujeme je pravidelně, impulzívní zboí - zákazník ho kupuje bez předchozího plánování, je umístěno u pokladny (výkačky, čok.tyčinky), mimořádné zboí - kupuje se pro okamitou spotřebu (náhle); b) zvláštní zboí = plánovaná koupě (auto, nábytek, oděvy..); c.) speciální zboí = zboí se zvláštním postavením na trhu, ale značkové, prodejny jsou umístěny jen v některých lokalitách a zákazník je ochoten za ně zaplatit vysokou cenu
Kapitálové zboí (statky) - slouí pro další pouití ve výrobě či jiné organizaci - a.) materiál - přechází postupně, nebo zcela do hotového výrobku, dělí se na suroviny (ropa, uhlí, zemní plyn, ovoce, obilí, bavlna..), polotovary - vyrobeny ze surovin a dále pouívány ve výrobním procesu, nejsou schopny uspokojovat potřeby zákazníka (kynuté těsto, zrající dřevo..); b.)součástky - výrobky, které podniky nakupují, aby ho bez dalšího zpracování vloily do další výroby (knoflíky, pneumatiky...); c) pomocný materiál - nestává se přímo součástí výrobku, ale zabezpečuje hosp. proces (kancelářské prostředky, čistící prostředky...); d) investiční zařízení - statky, které přecházejí postupně do hodnoty konečného produktu: stavební - budovy, sklady a prodejny.., nestavební - technologická a ostatní zařízení
KOMPLEXNÍ VÝROBEK - skládá se z 3 částí=>
jádro - samotný výrobek
první slupka - kvalita výrobku, obal výrobku, značka výrobku, design výrobku
druhá slupka - reklama, cena, sluby, úvěr, záruka výrobku
ŽIVOTNÍ CYKLUS VÝROBKU
UVEDENÍ - výrobek začíná být prodáván, kupující o výrobku neví - nízká poptávka, probíhají reklamy a stimulační aktivity, nízký objem prodeje, výsoké náklady na reklamu, distribuce výrobku poskytuje podniku nízkou míru tisku nebo ztrátu, kupující, kteří mají zájem o nový výrobek se nazývají inovátoři - hledají riziko při nakupování, podnik můe při uvedení zvolit řadu strategií:
1.)stanoví niší počáteční ceny + velká reklama; 2.)vyšší počáteční ceny - níší náklady na reklamu - zaměří se na úzký okruh zákazníků
RĹST - informovanost zákazníka o výrobku je vyšší, prodej začíná stoupat -> výrobní náklady pomalu klesají, podnik dosahuje zisku, přiláká konkurenci, zajímá se o novou distribuci a prodej, výrobek si začínají kupovat počáteční osvojitelé
ZRALOST - zákazník o výrobku ví, poptávka po výrobku je nejvyšší - největší zisk, náklady na výrobu jsou nejniší, nízké náklady - sníení ceny, výrobek si kupují všichni (počáteční i pozdní většina)
ÚPADEK - poptávka se sniuje v důsledku změn, ke kterým na trhu dochází (techn. pokrok, vkus, konkurence), prodej klesá, podniky výrobky neobjednávají, cena výrobku se bude sniovat za účelem získání nových kupujících - opozdilců, výrobek kupují jen věrní zákazníci, podnik se musí rozhodnout, zda bude prodej pokračovat, nebo výroba bude ukončena
ODCHYLKY ŽIVOTNÍHO CYKLU
Některé výrobky se odchylují od výše uvedených fází: 1.) móda - působí ve společnosti krátkodobě v oblasti odívání, bydlení, účesu, způsobu ivota, lavinovité šíření - masová okamitá záleitost;
výstřelky - krátká ivotní dráha - prudký růst, prudký pád - obrovský zájem - rychlá ztráta zájmů (Poggy); 3.) styl - vdy v určité době převládá určitý styl, postupem času se vytrácí, aby se po několika letech objevil znovu; 4.) nový ivot - jeliko výrobek je ve fázi úpadku, můe firma rozhodnou o pokusu zvýšit prodej - musí nasadit velkou reklamní kampaň - tím se prodlouí ŽC, modifikace nebo inovace výrobku - přilákají nového zákazníka
17 MO
POJEM A STUKTURA MIS
MIS shromaďuje informace, analyzuje je a vyhodnocuje - podkladem pro kvalitní plánování, organizování, řízení a kontrola všech marketingových aktivit v podniku.
Marketingové oddělení monitoruje situaci na trhu a při vzniku problému potřebuje dostatek informací, které získává z řady zdrojů:
interní zdroje - nacházejí se přímo v podniku, tj účetní a statistická evidence, rozbory podniku, prodej zboí, odbyt, velikost zásob a dodávek, cyklus objednávek, hospodářské výsledky
externí zdroje - získáváme je z médií
MARKETINGOVÝ VÝZKUM
Důleitou funkcí MV je pomoci mark.oddělení získat informace o zákaznících, jejich chování, jednání, informace o konkurenci. MV zkoumá všechny části mark. praxe, tj trh, výrobek, ceny, distribuční cesty, chování zákazníka.
MV se skládá z 5-i základních kroků=>
Definování problému - obsahuje specifikaci problému, který bude řešen, vytipují se pracovníci, kteří budou problém řešit, stanoví se postupy výzkumu, bez jasného definování problému a příčin jeho vzniku se stává výzkum bezcenný; nejčastější problémy - vlastnosti výrobku, konkurence, distribuční cesty.
Plán výzkumu - provede určitou specifikaci informací a sestaví se projekt pro získání potřebných informací - můeme je získávat: a.) předběným výkumem - info získáváme studiem literatury, časopisů, odborné literatury, konzultace s osobou, která je do problému zasvěcena; b.)segmentační výzkum - provádí se u určitých skupin obyvatelstva
Sběr informací - tj zjišování údajů pomocí:
sekundárních údajů - zahrnují informace, které ji byly zjištěny a zpracovány pro jiný účel, v některých případech můe tato analýza problém vyřešit, výhodou je úspora času, snadná dostupnost informací, nízké náklady; tyto údaje můeme čerpat: 1) interní zdroje - nacházejí se přímo v podniku - přehledy o trbách, účetní evidence, rozbory hosp.činnosti podniku, statistiky; 2) externí zdroje - statistické ročenky, přehldy vypracované vládou, odborné časopisy a publikace;
primární údaje - získává je firma na základě MV, který je ale časově i finančně náročný, zdroje informací jsou sami zákazníci, partnerské firmy nebo konkurence, je nutné, aby info byly přesné, nezkreslené, objektivní, před sběrem primárních údajů se sestavuje plán výkumu, mezi jeho části patří: 1.) pozorování - zaznamenává skutečné chování zákazníka, a to buď osobně, nebo pomocí elektronických přístrojů - nevýhodou tohoto pozorování je to, e nemáme info o názorech zákazníků; 2.) průzkum - nejrozšířenější metoda, která informuje o názorech zákazníků=> a.)dotazník - správná formulace otázek => aby nedošlo ke zpochybnění informací, firma musí mít na paměti, na jakého zákazníka se má obrátit, jasně formulované otázky - jednoznačná odpověď; b.) pohovor - přímý pohovor se zákazníkem, můeme ho uskutečnit doma, v práci, na ulici a v obchodě - individuální nebo skupinový, nevýhoda osobního kontaktu - rychlost a prunost získaných informací, finančně nákladné; c) průzkum po telefonu - výhodou je rychlost, prunost, velké mnoství informací a cena, spontánnost odpovědí je v anonymitě = otevřené odpovědi
Analýza údajů
Závěr a doporučení
všechny údaje se zpracovávají, analyzují (rozeberou se) a na základě toho vedení
podniku rozhodně o odstranění nedostatků, vyřešení problému.