16. Anglosaská pedagogika na přelomu 19. a 20. století (Herbert Spencer, John Dewey)
Herbert Spencer
Anglický filozof, představitel pozitivismu, sociolog a pedagog
Upozornil na nutnost přizpůsobovat vzdělání hlavně středoškolské mládei
Dílo: Výchova rozumová, mravní a tělesná (spis)
- charakterizoval cíl výchovy, jako přípravu pro ivot
- Tyto činnosti a poznatky dělí takto:
Činnosti, které slouí k vlastní sebezáchově (anatomie, fiziologie a hygiena)
Činnosti, které zajišují věci, je jsou nezbytné k ivotu, a tím nepřímo slouí k sebezáchově jedince (číst, psát, počítat)
Činnosti, jejich cílem je vychování a kázeň potomků (psychologie, Pdg)
Poznatky, které napomáhají k udrení správných sociálních a politických vztahů
Různé druhy činností, které vyplňují volné chvíle
- V rozumové výchově zdůrazňuje jednotu rozumového a tělesného rozvoje a respektování věkových a individuálních zvláštností. 7 didaktických principů:
Od jednoduchého k sloitému
Od neurčeného k určenému
Od konkrétního k abstraktivnímu
Postupovat ve shodě s historickou výchovou lidstva
Vycházet ze zkušeností
Podporovat maximálně samostatnost
Učení má být radostné
- V mravní výchově jako Locke doporučuje v mládí přísnost a později přejít ke konstituční formě. Jedince mají formovat přímé důsledky vlastních činů.
- Tělesná výchova- vysoce ji cenil, důleité pro zachování zdraví
John Dewey
Představitel pragmatické Pdg.
- tato Pdg se rozvíjela v USA, mezi dvěma světovými válkami
- zakl. Pragmatismu je Charles Sanders Peirce (navázal na něj)
- filozofie je zaloena na tezi:“Pravda spočívá v budoucí uitečnosti pro naše cíle.“
odpůrce herbartovské školy, bojoval proti formalismu a verbalismu ve školách
poadoval aktivní pracovní metody a vyuívání zájmů dětí
vedoucím činitelem ve výuce NENÍ UČITEL, ale ák (učitel organizuje prac. proces áků, učení je samoučení)
hlavní cíl výchovy â přípravu pro ivot
hlavní spisy: Demokracie a výchova
Škola a společnost
Škola zítřka
Rekonstrukce ve filozofii
Wiliam Kilpatrick
Žák Deweye
Vytvořil s Deweyem tzv. projektovou metodu (projekt je komplexní prac. úkol, řešením si áci osvojují mnoho vědomostí a dovedností. Téma projektu vycházelo z potřeb skutečného ivota)