OBSAH
Úvod……………………………………………………………………………………2
Historický vývoj………………………………………………………………………..2
Rekonstrukce nádraí...………………………………………………………………...3
Vlastní hodnocení
Kompozice………………………………………………………………………...5
Funkce……………………………………………………………………………..6
Vztah k městu……………………………………………………………………...6
Vztah k zeleni……………………………………………………………………...7
Detaily …………………………………………………………………………….7
Závěr…………………………………………………………………………………...8
Prameny………………………………………………………………………………..9
Fotografická příloha…………………………………………………………………..10
Úvod
Nádraí Ostrava - Svinov je vyuíváno a třiceti tisíci cestujícími denně, co z něj dělá nejfrekventovanější nádraí nejen v Ostravě, ale v celém Moravskoslezském kraji. V letech 2004 - 2006 bylo nádraí i s nejbliším okolím kompletně zrekonstruováno, čím se stalo také v současnosti nejmodernějším nádraím v celé České republice. A právě tato rekonstrukce je hlavním tématem mojí seminární práce. Jejím cílem by mělo být zhodnocení rekonstrukce nádraí z hlediska architektonického a urbanistického.
Historický vývoj
Původní výpravní budova nádraí ve Svinově byla postavena v roce 1845. O třicet let později byla symetricky rozšířena a v roce 1895 byla znovu přestavěna v neobarokním stylu a byla k ní přistavěna neobarokní patrová budova. Na počátku 20. století bylo nádraí s okolím propojeno tramvají Svinov - Ostrava a dvěma malodráhami (Svinov - Klimkovice, Svinov - Vřesina - Kyjovice). Tramvaje i malodráhy měly zastávku přímo v přednádraím prostoru a to a do 70. let, kdy byla vybudována nová komunikace Ostrava - Poruba, která byla vedena 11 metrů nad terénem. Po této komunikaci byla nově vedena tramvajová doprava a stávající dopravní spojení se Svinovem zaniklo. Tehdy se počítalo s propojením nádraí Ostrava - Svinov a Svinovských mostů s tramvajovými zastávkami takzvaným „Platem“. To mělo být, kromě jiného, vybaveno také pojízdnými chodníky, které by umonily snáze překlenout třísetmetrovou vzdálenost od nádraí k MHD. Tento záměr však nebyl uskutečněn ani v 70. letech, ani v následujících pětiletkách.
Na budově nádraí docházelo k drobným opravám a úpravám, z nich nejmarkantnější proběhly v 70. a 80. letech, kdy z ní byly v duchu doby odstraněny všechny historické architektonické prvky. Byly osekány římsy, bosáe a neobarokní okna s obloukovým nadpraím byla vyměněna za typová, zdvojená-kyvná.
K další přestavbě došlo a v souvislosti s budováním 2. elezničního koridoru, kdy byly postaveny dva podchody na nástupiště a následně proběhla kompletní rekonstrukce nádraí a nejblišího okolí.
Rekonstrukce nádraí
Během rekonstrukce v letech 2002-2004 byla historické budově nádraí navrácena její neobarokní podoba a byla obnovena i štuková výzdoba v jejích halových prostorách. Vybouráním čtyř objektů v prostoru před nádraní budovou vznikl rozsáhlý přednádraí prostor, ve kterém byly vybudovány zastávky pro autobusy MHD (viz. obr. 14 str. 10), čím se částečně obnovilo někdejší dopravní propojení nádraí s okolím.
Nejvýznamnějším počinem celé rekonstrukce je novostavba vstupní haly přistavěná před historickou budovu nádraí, ve které jsou pokladny a ČD centrum. Z ní jsou vstupy do čekáren a dalších provozních prostor v historické budově. Obvodový pláš přístavby je skleněný s tenkými ocelobetonovými sloupy a tenkou plnou střechou. Zasklení je bezrámové, skla jsou upevněna ve spárách na předepnutých táhlech, jejich trvalé předpětí udrují pruiny. Před novou vstupní halou jsou dvě nádre s vodotrysky, které slouí zároveň jako přirozená klimatizace.
Další drobné přístavby, které slouí hlavně jako komunikace a zádveří objektu jsou rovně skleněné, s ocelovou konstrukcí.
Skleněné je i krytí autobusových zastávek v prostoru před nádraím.
Kryté první nástupiště (viz. obr. 16 str. 11) můe být vyuíváno jenom jako venkovní čekárna se stánky a předzahrádkou restaurace, nebo celý objekt v důsledku poddolování klesl téměř o metr a nástupiště se tak ocitlo hluboko pod úrovní kolejiště.
Součástí rekonstrukce byla ještě stavba informačního centra v blízkosti nádraí. Tato budova má atypický půdorys zakončený půlkruhovým schodištěm a fasádu z reného zdiva, čím reaguje na bytovou výstavbu v blízkém okolí.
Cílem autora rekonstrukce, architekta Václava Filandra, bylo umonit provoz nádraí vyhovující současným poadavkům a zároveň zachovat cennou historickou budovu. Transparentní přístavba se snaí historickou budovu minimálně zakrývat, ale zároveň se vůči ní efektivně vymezuje tvarem, konstrukcí i materiály, take je na první pohled zřejmé, e jde o stavbu z úplně jiného období.
Vlastní hodnocení
Kompozice
Budova vstupní haly je symetrická podle stejné osy, jako historická budova nádraí (viz.
obr. 5, 6). Její fasáda zachovává stejnou symetrii a rytmus, ale kontrastně se vymezuje zejména volbou materiálu a moderně pojatým tvaroslovím. Průčelí historické budovy je při pohledu zepředu protnuto dvěma výraznými horizontálními liniemi, tvořenými střechou nového objektu (viz. obr. 7). První linie je v úrovni stropu 1. NP a druhá kopíruje římsu
stropu 2. NP.
Ostatní moderní prvky rekonstrukce mají prosklené stěny i stropy a neobarokní budovu zakrývají jenom minimálně.
Funkce
Funkce je jednou ze slabších stránek celého nádraního komplexu. Hlavním nedostatkem je nepřehledná orientace a komplikovaný přístup na nástupiště (viz. obr. 8.). Vzhledem k tomu, e první nástupiště není vyuíváno pro odjezdy vlaků, je nutné vdy pouít jeden ze dvou podchodů, poměrně vzdálených od čekárny a odbavovací haly. Přístup k oběma podchodům vede přes několik dveří a zčásti i exteriérem.
Naopak dobře, jasně a přímočaře je řešen odchod z nástupiš směrem od vlaků.
Vztah k městu
Nádraí stojí v málo zastavěné lokalitě a s bezprostředním okolím nemá prakticky ádné bliší vztahy. Co se týče napojení nádraí na MHD, je zde velmi dobré propojení s autobusy, které mají kryté zastávky hned v přednádraím prostoru. Horší to je s tramvají, její zastávka je vzdálena přes 300 metrů chůze po ne zrovna přívětivé stezce (viz. obr. 9). To komplikuje
přístup na tramvaj zejména starším lidem a lidem se zhoršenou pohyblivostí, kterým dělá problémy nejen vzdálenost, ale i příkré stoupání stezky. Nádraí, které je tak významným dopravním uzlem a zároveň chloubou naší moderní architektury, by si jistě zaslouilo důstojnější a pokud mono zastřešenou cestu k tramvajové dopravě. Ideálním řešením by ovšem bylo přivedení tramvajové dopravy a k nádraní budově.
Vztah k zeleni
Můeme-li vůbec mluvit o nějaké zeleni v blízkosti nádraí, pak jde jenom o nově vysazené stromky v květináčích na prvním nástupišti a na zelených pásech v prostoru před nádraím. Další vegetaci v okolí tvoří u jenom nahodile rostoucí břízy, akáty a křídlatky, dokreslující neutěšený ráz prostředí pod Svinovskými mosty. To ovšem není chybou autora rekonstrukce, který v návrhu řešil i celé okolí (viz. SITUACE v příloze)
Detaily
Dominantními prvky interiéru odbavovací haly jsou mimořádně štíhlé ocelobetonové sloupy se zajímavě řešeným uloením, které je zároveň funkční i estetické. I konstrukce fasády má několik precizních, technických detailů tvořených pruinami a táhly.
V interiéru i exteriéru je řada zdařilých detailů, zejména prvků mobiliáře, které vhodně doplňují celý areál nádraí. Patří k nim dvě informační tabule, lampy, prodejní stánky u autobusových zastávek a některé lavičky a odpadkové koše (viz.obr. 23-33 str. 14-18)..
Za poněkud nepodařené detaily naopak povauji prodejní stánky na prvním nástupišti (viz. obr. 31 str. 18). Tvarem a materiály nijak nesouvisí ani s novostavbou, ani s původní budovou nádraí (i kdy se pokoušejí o jakýsi odkaz na baroko). Navíc stojí na nepouívaném peróně a díky tomu ani jeden z nich neplní svou funkci.
Nepříliš vhodné jsou i typizované lavičky a odpadkové koše na nástupištích, které jsou stejné na všech větších nádraích Českých drah (viz.obr. 30 str. 17). Tím je potlačována individualita a výjimečnost stavby.
Prostředí nádraí pěkně dotváří fontány před odbavovací halou.
Závěr
Nově zrekonstruované nádraí ve Svinově je nepochybně kvalitní ukázkou souití historické
a moderní architektury. Z hlediska formy a konstrukce mu prakticky nelze nic vytknout, ovšem najdou se zde drobné funkční a provozní nedostatky. Prvním z nich je ji zmíněná špatná orientace, která vyplynula zejména ze snahy zachovat symetrii hlavní budovy a z nevhodného umístění podchodů. Druhým nedostatkem je potom špatná dostupnost tramvajové dopravy. A tím třetím mínusem je náročnost údrby skleněných fasád a střech. Ovšem i přes tyto nedostatky můeme svinovské nádraí zařadit mezi špičkové stavby naší soudobé architektury.
Prameny
Literatura
FILANDR, Václav: Nádraí Ostrava-Svinov, In.: Archiweb.cz (www.archiweb.cz)
Webové stránky Moravskoslezského kraje http://www.kr-moravskoslezsky.cz/
FILANDR, Václav: Revitalizace přednádraí, rekonstrukce a přístavba výpravní budovy st. Ostrava - Svinov, In.: Web obce architektů
AUTOR NEZNÁMÝ: 29. června 2006 začne veřejnosti plně slouit nejmodernější nádraí v České republice - Ostrava Svinov, In.: Lupa.cz (www.lupa.cz)
Webové stránky Českých drah a. s. (www.cd.cz)
DANDA, Josef: Naše elezniční nádraí, NADAS, Praha 1988
Obrazová dokumentace
Obr.1.: foto autor; Novostavba nádraní haly
Obr.2.: Filandr Václav, Zdroj: Archiweb.cz (www.archiweb.cz); Detail zasklení
Obr.3.: foto autor; Novostavba informačního centra
Obr.4.: Filandr Václav, Zdroj: Archiweb.cz (www.archiweb.cz); Fontány
Obr.5.: Filandr Václav, Zdroj: Archiweb.cz (www.archiweb.cz); Půdorys
Obr.6.: foto autor; Novostavba odbavovací haly
Obr.7.: Filandr Václav, Zdroj: Archiweb.cz (www.archiweb.cz); Řez
Obr.8.: Filandr Václav, Zdroj: Archiweb.cz (www.archiweb.cz); Půdorys
Obr.9.: foto autor; Přístupová cesta k tramvaji
Obr.10.: foto autor; Schodiště k tramvajové zastávce
Obr.11.: foto autor; Zeleň v přednádraím prostoru
Obr.12.: foto autor; Okolí pod Svinovskými mosty
Obr.13.: Filandr Václav, Zdroj: Archiweb.cz (www.archiweb.cz); Nádraí v noci
Obr.14.: Filandr Václav, Zdroj: Archiweb.cz (www.archiweb.cz); Autobusové zastávky
Obr.15.: foto autor; Prostor přednádraí
Obr.16.: foto autor; První nástupiště
Obr.17.: foto autor; Odbavovací hala
Obr.18.: foto autor; Informační centrum
Obr.19.: foto autor; První nástupiště
Obr.20.: Filandr Václav, Zdroj: Archiweb.cz (www.archiweb.cz); Čekárna
Obr.21.: Filandr Václav, Zdroj: Archiweb.cz (www.archiweb.cz); Nádraí
Obr.22.: Filandr Václav, Zdroj: Archiweb.cz (www.archiweb.cz); Prostor přednádraí
Obr.23.: foto autor; Detail konstrukce
Obr.24.: foto autor; Lavičky v čekárně
Obr.25.: foto autor; Venkovní dlaba
Obr.26.: foto autor; Informační tabule
Obr.27.: foto autor; Lampa
Obr.28.: foto autor; Prodejní stánek
Obr.29.: foto autor; Lavičky a odpadkový koš
Obr.30.: foto autor; Lavička a odpadkový koš
Obr.31.: foto autor; Prodejní stánky na prvním nástupišti
Obr.22.: foto autor; Detail neobarokního okna
Obr.33.: foto autor; Parkoviště
Fotografická příloha
MARTIN NEDVĚD VB 106 NÁDRAŽÍ OSTRAVA SVINOV
17
Obr. 1
Obr. 2
Obr. 3
Obr. 4
Obr. 5
Obr. 7
Obr. 6
Obr. 6
Obr. 6
Obr. 8
Obr. 9
Obr. 10
Obr. 9
Obr. 11
Obr. 12
Obr. 13
Obr. 14
Obr. 15
Obr. 16
Obr. 17
Obr. 18
Obr. 19
Obr. 20
Obr. 21
Obr. 22
Obr. 23
Obr. 24
Obr. 25
Obr. 27
Obr. 26
Obr. 28
Obr. 29
Obr. 30
Obr. 31
Obr. 33
Obr. 32