Přehled studijních materiálů
>
Umělecké obory
>
Malířství
FAUVISMUS, FUTURISMUS
Typ
Maturitní otázky
Počet stažení
231
Doporučit
Zaslat na email
Stáhni
Vloženo
20.4.2006
Počet stran
5
Velikost
9 KB
Typ souboru
Jednoduchý text
Fauvismus, futurismus
Fauvismus - Henri Matisse a Maurice Vlaming. Futurismus v malířství a sochařství
° Fauvismus je franc. malířský směr, který vznikl jako živelné hnutí a proto jej nelze zařadit mezi ucelený názorový systém.
- největší rozkvět: 1905-1907
- vznik prvních obr., které lze nazvat fauvistickými, lze datovat již do přelomu století >> nezávisle na sobě se začaly vytvářet 2 skupiny malířů (r. 1905 se spojily)
charakteristické rysy:
- navazuje na snahy postimpresionistů, ale staví proti jejich snahám nové cíle
- vystupuje proti niterným vizím symbolistů
- proti obsahovým zřetelům obrazů staví na první místo řešení čistě výtvarných zákonitostí, hl. kompozice obr. jako zharmonizované barevné plochy
- obr. krajin, zátiší i figur podané nadsazenými čistými barevnými plochami, zcela nezávisle na barvě reality
- tato tzv. transformace je založena na tom, že na obrazovou plochu námětu vzatého z reality je nasazena barevná škála, která modelu vůbec neodpovídá
- základním cílem tohoto užití barev je úsilí po estetickém výrazu, snaha vytvořit z obr. svébytnou barevně harmonickou plochu
- opojen žhavou barevností, nanášenou plnými údery štětce po vzoru Gauguina
- s deformací barvy deformuje i tvar
1. skupina vyšla z ateliéru malíře Moreaua
- ovlivněna Cézanem, Signakovým a Crossovým pointilismem
- vůdčí osobností byl Henri Matisse [ánri matis] >> tvořil v těsné spolupráci s Albertem
Marquetem [marketem]
• zpočátku klidnější obr., tvořené velkými pointilistickými bar. tečkami – pouhý nástroj prezentace čisté barvy
• téměř konvenční perspektiva a kresba, svoboda pouze v barvách
• čisté barvy bez valéru
Henri Matisse - franc. malíř a sochař
- vůdčí osobnost fauvismu
- vystřídal několik škol a učitelů, z nichž ho nejvíce ovlivnil G. Moreau
- v raném obd. zbavuje paletu tmavých tónů
- vlivem neoimpresionistů přešel k malbě čistou skvrnou
- pod vlivem Cézana zjednodušil kresbu
- ve fauvistickém obd. (1904-1907) přešel k malbě z intenzivních bar. ploch k důsledně transformovaným barvám, jejichž intenzitu zesiloval kontrastním uspořádáním – dodává obr. zdání prostoru a světla
- 1907-1911 se jeho malba stává plošnější, hledá takové barevné sousedství, které vylučuje prostor a maximálně zintenzivňuje barvy
- deformovaná zjednodušená kresba lemující čisté barevné plochy
- malba se stává vysoce dekorativní
- prožitek barevné harmonie je u něj stále vázán na přírodní inspiraci
- maloval figurální kompozice, podobizny, zátiší a interiéry
- také vytváří více barevných variant téhož námětu, protože se mu námět stává jen pouhou záminkou pro svobodné řešení problémů bar. skladby
- také kreslil, tvořil dekorace, sochy a ke konci života i originální koláže
DÍLA:
PŘEPYCH, KLID A ROZKOŠ
PORTRÉT SE ZELENÝM PRUHEM
AUTOPORTRÉT
TANEC
HUDBA
ZLATÉ RYBKY
OTEVŘENÉ OKNO
ČERVENÝ POKOJ
SEDÍCÍ ŽENA S KYTAROU
Albert Marquet
- tvořil s Matissem, cestoval s ním za stejnými krajinnými náměty
- po obd. nadsazené barevnosti se přimkl k realitě
- maloval pohledy do pařížských ulic a nábřeží (LE PONT NEUF)
- monotónní odstíněný kolorit
2. skupina pocházela ze Chatou [šatů]
- ovlivněna hl. van Gogem
- vůdčí osobností byl Maurice Vlaminck a André Derain
• spontánnější v užití velkých ploch čisté barvy
• často nanášeli barvu přímo z tuby a neoslabené míšením
• užití barev mělo větší pronikavost a intenzitu než u Matissovy větve
Maurice Vlaminck
- samouk
- maloval hl. krajiny
- užíval čisté expresívní bar. plochy bez snahy po prostorovém a světelném vyjádření
- pracoval spontánně s výbušným temperamentem a vášnivým rukopisem
- po r. 1907 se zřekl barevné nadsázky a vytvořil osobitý realistický styl pracující tradičními prostředky náladové krajinomalby
DÍLO:
ČERVENÉ STROMY
ŘEKA
André Derain
- maloval v ateliéru s Vlaminckem
- patřil k hl. iniciátorům fauvismu
- v letech 1907-1910 usiloval spolu s Picassem a Braquem o novou konstrukci obr.
- nikdy nedošel ke geometrizaci přírody a neopustil optický vjem
- od r. 1911 se vrací k tradiční realistické valérové malbě podobizen, zátiší a krajin v hnědých a šedých tónech
- tvořil sochy, divadelní scény a kostýmy
DÍLO:
WESTMINSTERSKÝ MOST
>> obě skupiny se sblížily r. 1901 po retrospektivní výstavě van Gogha
>> první společné vystoupení až v r. 1905 – samostatný sál na Salónu Nezávislých
>> připojila se k nim i 3. skupina z Le Havru [lávru], Georges Roualt, Vasilij Kandinskij a Alexandr Javlenskij.
v souvislosti se vznikem kubismu se skupina rozpadla a každý z malířů šel vlastní cestou
fauvismu zůstal věrný jen Matisse a Dufy
Raoul Dufy
- připojil se k fauvistům až r. 1906 pod vlivem Matissova obr. „Přepych, klid a rozkoš“
- v letech 1908-1909 přešel (pod vlivem Cézanna) k užívání geometrických forem
- ve 20. letech se vrátil k fauvismu, který osobitě rozvinul
- zářivé bar. plochy protkané lehkými liniemi kresby čistou barvou
- vytvořil i monumentální díla (ELEKTŘINA), divadelní scény, kartóny pro gobelíny a keramiku
DÍLO:
VELKÝ ORCHESTR
TANEČNICE
TEMŽE, KATEDRÁLA SV. PAVLA A MOST WATERLOO V LONDÝNĚ
Další vývoj fauvismu:
- Směřoval ke zjednodušování prostředků, plošnému vyjádření čisté barvy, jejímu ohraničení černou linií, větší dekorativnosti a harmoničtější barevné kompozici.
- Autonomní užívání barev bez závislosti na realitě se stalo předzvěstí děl abstraktních malířů.
° Futurismus
- umělecký směr, který vznikl v Itálii v předvečer 1. svět. Války
- nacionalismus vytvořil živnou půdu pozdějšímu Mussolliniho fašismu, v jehož řadách
skončila většina italských futuristů
Vznik a vývoj:
- název vymyslel ital. básník Tommaso Marinetti – uveřejnil r. 1909 Manifest futuristické poezie
- název „futurus“-budoucí vystihuje programové zaměření hnutí na budoucnost
- stavěl se proti jakýmkoli tradicím, chtěl zničit všechny galerie, muzea a knihovny
- vyjádřil nový společenský program založený na oslavě moderní civilizace
- propagoval ideál rychlosti, síly, mužnosti, odvahy a energie moderního stroje
- hájil válku, militarismus, anarchismus, nacionalismus a opovržení ženou
- od r. 1912 propagovali své názory po celé Evropě, zároveň však s blížící se válkou sílil jejich nacionalismus měnící se až ve válečný šovinismus
- ten odmítli jen Umberto Boccioni a Ardengo Soffici
- válka rozvoj futurismu zastavila
- po válce se rozešli, vytvořila se však nová futuristická generace sdružená okolo manifestu Mechanické umění (Enrico Prampolini)
- snažili se vyjádřit spojení člověka se strojem a ducha stroje, a to i zachycením strojových součástek
- tehdy se futuristé připojili k fašismu a směr umělecky upadl
Charakteristické rysy:
- nejde jen o malířský směr, ale společenský program, který chtěl změnit život ve společnosti i umění
- zasáhl nejen malířství, ale i sochařství, architekturu, poezii, hudbu a dramatickou tvorbu
- hlavním cílem bylo zachytit zákl. rys moderní civilizace – rychlost, síla a pohyb zamítli statické motivy (akt, zátiší, krajina), malovali náměty umožňující zachycení dynamiky (např.: let letadla, ruch na ulici, jízda auta atd.)
- r. 1911 se seznámili s kubismem, od nějž přejali teorii simultánního vnímání
- rozložili předmět na ekvivalenty, jako prostředek k vyjádření dynamiky (ne jako kubisté k vyjádření klidné architektury prostoru)
- na obr. vidíme prudké nárazy hran, diagonály a ostré útočné barvy
- realita měla jen symbolický význam
- snaha o zachycení dynamického charakteru jevů přiblížila futurismus před 1. svět.
válkou problematice abstraktní malby
Umberto Boccioni - malíř, sochař
- nejvýznam. představitel ital. futurismu
- v malbě vycházel po počátečním vlivu neoimpresionismu z kubismu
- hl. námětem a symbolem síly je pro něj kůň
- ke konci života se přibližuje abstraktní malbě, odstraňuje z obr. předmět a z malby vytváří pouze dynamickou a barevnou expresi
DÍLA:
RVAČKA V PASÁŽI
DYNAMISMUS CYKLISTY
ÚTOK KOPINÍKŮ
HLUK ULICE PRONIKÁ DO DOMU
ÚTOK NA BODÁKY
Marcel Duchamp – Francouz
- řadí se k futuristům obr. AKT SESTUPUJÍCÍ ZE SCHODŮ
- je příkladem rozloženého pohybu s kubistickou konstrukcí
Giacomo Balla
- obr. PES NA PROVÁZKU patří k prvním manifestacím futuristického malířství
- činnost vyjadřuje tak, že časové „po sobě“ v pohybu převádí do prostorového „vedle sebe“
DÍLO:
DĚVČÁTKO BĚŽÍCÍ NA BALKÓNĚ - znatelný vliv neoimpresionismu
AUTOMOBIL A HLUK - blízký abstraktnímu malířství
Luigi Russolo
- DYNAMIKA AUTOMOBILU - jeho klíčové dílo
- realizoval v něm dva futuristické programy: vyjádřit novým způsobem pohyb a uvést do malby průmyslové výrobky
DÍLO:
DOMY A SVĚTLO - odráží mechanické opakování událostí ve velkém městě
Gino Severini
- po neoimpresionistických začátcích se přidal k futurismu
DÍLO:
DYNAMICKÝ HIEROGLYF V BAL TABARIN - typické zobrazení jedné postavy s větším počtem nohou a rukou
Carlo Carrá
- vyučen malířem dekorací
- dynamické kompozice – RYTMY PŘEDMĚTŮ, POULIČNÍ DRÁHA
- obr. ČERVENÝ JEZDEC - zachycuje dynamiku jízdy, vyjádřený prvky opakování, rozmnožování a posouvání
- vytváří jedno velké pole pohybu
- pod vlivem Chirica přešel k metafyzické malbě
- ve 20. letech se vrátil k tradiční předmětné malbě a úroveň jeho děl klesla
Antonio Sant ´Elia
- autor Manifestu futuristické architektury, v němž vyzýval architekty k tomu, aby stavěli futuristické město jako obrovskou hlučící loděnici (rychlé, mobilní a dynamické ve všech částech) a futuristický dům jako gigantický stroj
- většina jeho návrhů zůstala v kresbách a v Manifestu futuristické architektury
staly se předobrazem tzv. prostorového urbanismu s vertikálně řazenými funkcemi města
Odesílatel:
Příjemce:
Předmět:
Text zprávy:
Posílám ti odkaz na zajímavý studijní materiál s názvem: Fauvismus, futurismus Najdeš jej na adrese http://studentka.sms.cz/maturitni_otazka/fauvismus-futurismus
Studijní materiály
Založit tajný web
Kontrola pravopisu
Bazar učebnic
Slovník
Studijní materiály
Seminárky, referáty, skripta, mat. otázky
Přihlášení
Registrace
Kontakt
|
Online televize Lepší.TV
© goNET s.r.o.
Vzhledy:
Neděle 1. 10. 2023 Svátek má
Igor
Vyhrávej v
casino.cz
nebo na
vyherni-automaty.cz
Prodávej s
Plať-Mobilem.cz