Přehled studijních materiálů
>
Ekonomické obory
>
Management
FUNKCE MANAGEMENTU
Typ
Maturitní otázky
Počet stažení
1078
Obsah:
Funkce managementu
Doporučit
Zaslat na email
Stáhni
Vloženo
25.4.2008
Počet stran
3
Velikost
5 KB
Typ souboru
Jednoduchý text
Základní manažerské funkce
Funkce managementu
1. plánování – je první funkcí, ostatní na ní navazují
2. organizování
3. vedení, motivování, personální zajištění – řízení
4. kontrolování
PLÁNOVÁNÍ
Základem plánovacího procesu je stanovení soustavy cílů podniku, jejich vzájemné uspořádání a sladění a stanovení cest k jejich dosažení.
Podnikové cíle jsou dvojího druhu:
- obecné – jsou společné pro většinu podniků (maximalizace zisku)
- specifické – zajištění vývozu, zavedení nového výrobku, rozšíření podniku
Efektivní plánování musí být pružné, musí reagovat na změny, ke kterým dochází na trhu. Druhy plánů podle obsahu plánu a času:
- strategické = dlouhodobé; formulují se základní cíle podniku, tyto plány musí vycházet z podrobných analýz.
- taktické – konkretizují cíle pro dané období, upřesňují prostředky, jak cílů dosáhnout – např. finanční, technický plán
- operativní – vychází z konkrétních podmínek, ze zdrojů, které má podnik k dispozici; na nejkratší období - operativní plán výroby
Rozdělení plánů podle času: krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé
Plány jsou zaměřeny na zákazníky, zaměstnance, podnikatelskou činnost.
Při plánování se vychází z THN = předpisy, které stanoví spotřebu prostředků a práce na jednotku výkonu
- normy spotřeby a vázanosti práce – normy výkonové (času a množství), normy obsluhy, normy početních stavů pracovníků
- normy prostředků – spotřeby materiálu, normy spotřeby energie, normy zásob, normy kapacitní, normy opotřebení
ORGANIZOVÁNÍ
Vymezení vzájemných vztahů lidí a prostředků při plnění určitých záměrů.
S organizováním souvysí vytváření vnitřní struktury firky, která vyplívá ze dvou základních faktorů:
a) z dělby práce
b) z tělesné a duševní kapacity
-zvyšování produktivity práce
-snižování nákladů a ceny
Efektivní výroba
si nutně vyřaduje určitou koordinaci což je úlohou koordinátorů.
Pověření koordinátorů = pověření jednotlivců činností tak že je vybaven potřebnou pravomocí k udělování příkazů jemu podřízeným pracovníkům.
Organizování zahrnuje odpovědnost a pravomoc.
-kompetence, působnost
-při přenášení na vyžší úrověn probíhá centralizace
-při přenášení na nižší stupně probíhá decentralizace
Vytváření organizačních struktur
organizační činnost: důsledkem je návrh struktury organizace musí respektovat základní vztah mezi řízením a organizační strukturou.
-liniová org. struktura - jednoznačné vazby mezi nadřízeným a podřízeným
-funkcionální org. struktura - vedoucí vybaven pravomocí a odpovědností
-liniově štábní org. struktura - tvořena dvěmi základními složkami (liniová, štábní)
-divizní org. struktura - principem je vytváření rozdělení pravomocí
ŘÍZENÍ
Zahrnuje více funkcí, činností
1) motivování a vedení
2) personální zajištění – viz otázka PERSONÁLNÍ ZAJIŠTĚNÍ A ODMĚŇOVÁNÍ
Motivování
Motiv – vnitřní podnět, který vede člověka k určitému jednání
motivování – taková řídící činnost, kterous e podněcují lidé k určitému jednání
Při motivování se používá:
1) finanční motivace – peněžní odměna
2) morální motivace – pochvala
Motivaci ovlivňují styly vedení (autoritativní, demokratický, liberální); pracovní podmínky (pracovní prostředí + pracovní místo)
Stimul je vnější podnět ke zlepšení činností. Podle nových poznatků mají morální podněty velký význam – uznání; pocit seberealizace, sounáležitosti, jistoty, bezpečí
Vedení
Znamená, že řídící pracovník usměrňuje své podřízené, aby co nejlépe splnili stanovené cíle.
Pracovní prostředí - teplota, osvětlení, hlučnost, prašnost, příjemné prostředí (barvy, květiny)
Pracovní místo – místo, kde pracovník vykonává převážně svoji práci – výška stolu
Jestliže zaměstnanci pracují v kolektivech, pak má vliv i sociální klima – vliv mají i neformální vztahy; danému oboru se věnuje sociologie.
Sociologie se zabývá i konflikty na pracovišti. Důvody: rozdíly v odměňování, nesympatie, závist, rozdílnost názorů.
KONTROLOVÁNÍ
Kdo řídí, musí současně kontrolovat
Kontrolu a kontrolování lze chápat v několika smyslech. V managementu je chápána ve významu řízení.
Kontrola je neustále probíhající proces, který umožňuje zjistit odchylky skutečného stavu od stavu žádoucího a podle toho navrhnut opatření.
Fáze kontroly:
1. zjištění skutečnosti – požadavky na informace – objektivní, včasné, přesné
2. porovnání skutečnosti se žádoucím stavem - zjištění odchylek a příčin
3. navržení určitých opatření
sebekontrola
přímá vazba (zadání úkolu) zpětná vazba (plněný úkolu)
sebekontrola
Druhy kontroly
- souhrnná – týká se všech částí řízeného procesu
- namátková – na základě nahodilého výběru, kontroluje se část
- výběrová – podle určitého pravidla, nekontroluje se celý celek, ale část
ROZHODOVÁNÍ
Nejvýznamější činnost pracovní náplně manažerů na všech úrovních náplně.
Rozhodování a volba
Základní charakteristikou rozhodování je princip volby.
-existence více variant, kterými lze dosáhnout téhož cíle
-jednotlivé varianty se mohou lišit, manažer musí zvolit celkově optimální variantou.
Rozhodovací proces a jeho členění
1. identifikace rozhodovacího problému
2. analíza a formulace problému
3. tvorba varyant rozhodování
4. stanovení krytérií hodnocení
5. určení důsledků variant
6. hodnocení variant a volba variant určené k realizaci
7. realizace zvolené varianty
8. kontrola výsledků
Odesílatel:
Příjemce:
Předmět:
Text zprávy:
Posílám ti odkaz na zajímavý studijní materiál s názvem: Funkce managementu Najdeš jej na adrese http://studentka.sms.cz/maturitni_otazka/funkce-managementu
Studijní materiály
Založit tajný web
Kontrola pravopisu
Bazar učebnic
Slovník
Studijní materiály
Seminárky, referáty, skripta, mat. otázky
Přihlášení
Registrace
Kontakt
|
Online televize Lepší.TV
© goNET s.r.o.
Vzhledy:
Pondělí 5. 6. 2023 Svátek má
Dobroslav
Vyhrávej v
casino.cz
nebo na
vyherni-automaty.cz
Prodávej s
Plať-Mobilem.cz