Přehled studijních materiálů
>
Umělecké obory
>
Divadlo
BUDOVÁNÍ NÁRODNÍHO DIVADLA
Typ
Přednášky
Počet stažení
69
Doporučit
Zaslat na email
Stáhni
Vloženo
20.4.2006
Počet stran
2
Velikost
6 KB
Typ souboru
Jednoduchý text
Budování Národního divadla
BUDOVÁNÍ NÁRODNÍHO DIVADLA –2.pol. 19.stol. ze sbírek celého národa.
Základní kameny přivezeny z památných míst z Českých zemí (Říp, Vyšehrad, Radhošť,Hoštýn, Trocnov, Blaník) > 1868 položen zákl. kámen – zůčastnili se: František Palacký, Riger, Slavkovský,
za vědu Jan Evangelista Purkyně,
za umění Bedřich Smetana.
Otevřeno – 1.6. 1882, za 2 měsíce vyhořelo. Po nové sbírce opět postaveno a otevřeno r. 1883 – renesanční
styl, necírkevní a nearistrokratická dominanta.
JOSEF ZÍTEK (1832 – 1909)
-
V té době měl už za sebou stavbu musea ve Výmaru
-s Josefem Schulzem pracoval zároveň na MUSEU RUDOLFÍNUM
KOLONÁDA V KARLOVÝCH VARECH (viz. str. 94)
- se stavbou divadla do té doby neměl zkušenosti > moc stísněný prostor >> proto zřejmě vyhořelo
Druhou výstavbu provedl Schulz.
Výzdoba > uskutečněna na základě soutěží (1873 > soch., 1878 > mal.)
soch.:
Před soch. Výzdobou (1871) vyzván Myslbek, aby vytvořil sochy nad vstupem ze strany od Vltavy –
- ZPĚVOHRA a ČINOHRA > inspiroval se Michelangelem – soch Medicejských náhrobků „DNE“ a „NOCI“.
VÁGNER – ve výklencích hl. průčelí sochy LUMÍR a ZÁBOJ
BOHUSLAV SCHNIRCH – autorem soch APOLÓN a MŮZY na hl. průčelí Nár. divadla
- spolu se Zítkem navrhl všechny plastické výzdoby interiéru
- modely TRIGY (TROJSTĚŽÍ) - završují celou stavbu
- při požáru zničeny, při nové výstavbě dosazeny Schalounem
mal.:
ALEŠ a ŽENÍŠEK:
V soutěži vyhrál pod názvem OKŘÍDLENÁ PALETA –společné dílo Mikoláše Alše a Františka Ženíška
Přesný podíl nelze určit, ale ideové a výtvarné zpracování je bezpochyb Alšovým (použil v nich své práce k BÁJI O VLASTI na nichž pracoval již dříve)
>> je na nich 14 lunet, jež zachycují pouť mladého slovan. Hrdiny po význam. místech Čes. Země
Poslední z cyklů je ŽALOV >Ženíšek - výjevy kompozičně upravil do lunet a uhladil celkový Alšův projev
- RUDOHOŘÍ, JIZERA, CHRUDINSKO, TÁBORSKO, KRKONOŠE
Obrazy do foajé – 4 velké nástěné obr. (Aleš a Ženíšek)
- ŽIVOT, MÝTUS, SVĚT BOHATÝRSKÝ a HISTORIE > styl především Ženíškův
Nejstarší Alšovo plátno – SETKÁNÍ JIŘÍHO Z PODĚBRAD S MATYÁŠEM KORVÍNEM – nepřijato porotou
Další Alšovo dílo: ŠPALÍČEK NÁRODNÍCH PÍSNÍ – ilustrace knihy
Typické jsou jeho kresby HUSITSKÝCH BOJOVNÍKŮ a PROSTÝCH VENKOVANŮ
SLABIKÁŘ - pro děti
KARTÓNY PRO SGRAFITA – Čes. Bojovníků
Ženíšek
- samostatná práce – STROP FOAJÉ - ZLATÝ VĚK UMĚNÍ, ÚPADEK UMĚNÍ a VZKŘÍŠENÍ UMĚNÍ
8 POSTAV MŮZ – na stropě hlediště > ve stylu neorenesance
- autor první opony, která při požáru shořela
další jeho dílo: Ve své době velice vyhledávaný portrétista bohatýrskou společností >> reprezentativní
FRANTIŠEK I.
JOSEF TULKA
- lunety pro vnější lodžii – v mánesovském stylu >> o některých figurách se předpokládá, že byly vytvořeny přímo podle Mánesových kreseb
- své dílo spálil a odjel do Itálie
PÍSEŇ LÁSKY, POEZIE NÁRODŮ DÁVANÁ, ZBOŽNOSTI, UTLAČOVANÉ SVOBODY, SLÁVY
VÁCLAV BROŽÍK
- autor ALEGORIE PRAHY – v prezidentské(pův. královské) loži
- ALEGORIE Z HISTORIE NÁRODA – Přemyslovci (příchod Přemysla na trůn), Lucemburkové (Karel IV. na
trůně), Habsburkové (Rudolf II.)
> přesným realistickým zprac. histor. podrobnosti jsou Brožíkovy postavy spíš divadelně naaranžovány v
kostýmech
další Brožíkova díla: MISTR JAN HUS PŘED KOSTNICKÝM KONCILEM
ZVOLENÍ JIŘÍHO Z PODĚBRAD ČESKÝM KRÁLEM –pro Staroměstskou radnici
OBRAZY Z BRETANĚ – mnohem přirozenější
JULIUS MAŘÁK – učil krajinu na akademii v Praze (od r. 1877)
POHLEDY NA PAMÁTNÁ MÍSTA
VYŠEHRAD – působí tajemně
Ostatní velice realistické >>
>> ŘÍP, HRADČANY, VELEHRAD, TÁBOR, DOMAŽLICE, HOSTÝN, RADHOŠŤ, BLANÍK
- Obdobný podíl měl při výzdobě Nár. Muzea, kde spoluprací s Ženíškem, Brožíkem, Hynaisem a dalšími tu
vznikla v týmové koncepci SLAVNOSTNÍ MÍSTNOST NÁR. MUZEA zvaná jako PANTEON zasvěcená
památce naši národní společnosti konce 90. let.
- vyzdobil schodiště muzea 16ti pohledy na České hrady
Lesní interiéry – prosvětlené dovnitř do lesa, prostoupené intimitou a v nich bohatou škálou valérů
- právě pro tyto obr. Lesů je nazýván „básníkem lesa“
- předznamenal impresionismus a moderní malbu
VOJTĚCH HYNAIS – nejmoder. malíř, který se podílel na výzdobě ND a nebyl spojen s mánesovskou
tradicí , ale s franc. dekorační malbou
ALEGORIE ROČNÍCH DOB PRO PREZIDENTSKÝ BUDOÁR (ZIMA – secesní podání)
Před požárem namaloval:
- ALEGORIE ZEMĚ ČESKÉ
- ALEGORIE MÍRU
- ALEGORIE HISTORIE
Po požáru:
- DRUHÁ OPONA NÁR. DIVADLA - stěžejní dílo
- snažil se zachytit alegorii hl. myšlenky Národ sobě.
- postava génia se vznáší nad postavami TRAGÉDIE, KOMEDIE
a DRAMATA.
- pravá část = průběh sbírky na postavení divadla
levá část = umělci, kteří pracovali na obnově divadla
- dokonalá akademická malba
- dekorativnost, technická vytříbenost, prosvětlování koloritu, volnost póz a elegance
- jeho zájem o světlo znamenal velký pokrok pro naši malbu.
- vyrovnal se české malbě 19.stol.
Odesílatel:
Příjemce:
Předmět:
Text zprávy:
Posílám ti odkaz na zajímavý studijní materiál s názvem: Budování Národního divadla Najdeš jej na adrese http://studentka.sms.cz/prednaska/budovani-narodniho-divadla
Studijní materiály
Založit tajný web
Kontrola pravopisu
Bazar učebnic
Slovník
Studijní materiály
Seminárky, referáty, skripta, mat. otázky
Přihlášení
Registrace
Kontakt
|
Online televize Lepší.TV
© goNET s.r.o.
Vzhledy:
Čtvrtek 21. 9. 2023 Svátek má
Matouš
Vyhrávej v
casino.cz
nebo na
vyherni-automaty.cz
Prodávej s
Plať-Mobilem.cz